http://www.futuras.nl/wp-content/uploads/2011/10/tanker.jpg

Smeltend ijs kan emissies aanpakken

De Noordoostelijke Doorvaart wordt steeds beter begaanbaar doordat ijs smelt. En dat heeft ook voordelen, zo blijkt.

Het smeltende ijs heeft zat nadelen. Zo lijden dieren er enorm onder. Hun territorium wordt kleiner en ze kunnen moeilijker aan voedsel komen. Bovendien kan het smeltende ijs voor hogere zeespiegels zorgen.

Keerzijde
Maar het verhaal heeft ook een keerzijde, zo stellen Scandinavische scheepslui. De doorgangen verkorten namelijk de vaarroutes en besparen zo een hoop tijd, geld en..emissies.

Achttien dagen
Als een tanker vroeger van Noorwegen naar China moest varen dan deed deze daar zo’n 40 dagen over. Maar doordat het ijs op de Noordpool smelt, kan een tanker nu ook via de Noordoostelijke Doorvaart varen. Dat verkort de reis aanzienlijk: deze duurt nu nog maar achttien dagen. En dus wordt er ook veel minder brandstof verbruikt.

Vergelijk de Noordoostelijke Doorvaart (blauw) met de route die schepen normaalgesproken af moeten leggen. Afbeelding: Kazakhstan / Bobamnertiopsis (via Wikimedia Commons).

Sinds juli varen grote tankers al regelmatig via deze korte route richting Azië. Het bespaart ze vele tonnen CO2 per tochtje. Op dit moment kunnen schepen zo’n vier maanden per jaar op deze korte route rekenen, maar als ze vergezeld worden door ijsbrekers kunnen ze gemakkelijk zeven maanden van de route gebruikmaken. En dat geldt echt niet alleen voor kleinere schepen: ook enorme tankers hebben de route al afgelegd. Rusland heeft goede hoop dat de route uitgroeit tot een echte concurrent voor het Suez-kanaal: een nu nog drukbevaren route. Welke invloed al dit verkeer op het anders zo rustige gebied rondom de Noordoostelijke Doorvaart heeft, is onduidelijk.



There is 1 comment

Add yours

Post a new comment